28. 12. 2013

RECENZE: Dívka z nočních můr - Kendare Blake

Uběhly už celé měsíce od chvíle, kdy přízračná Anna Korlovová otevřela dveře do pekla ve svém sklepě a zmizela v něm, ale lovec duchů Cas Lowood to nemůže překonat. Přátelé Casovi připomínají, že se Anna obětovala, aby on mohl žít — a netoulal se jen světem jako polomrtvý. Cas ví, že mají pravdu, ale v jeho očích se žádná živá dívka, kterou může potkat, nevyrovná mrtvé dívce, do níž se zamiloval. Vidí teď Annu všude, někdy ve vidinách a někdy v nočních můrách. Ale je tu něco zneklidňujícího — nejsou to jenom sny. Zdá se, že Anna prožívá muka. Kdykoliv se objeví, je trýzněna stále novými a pokaždé hrůznějšími způsoby. Cas neví, co se s ní stalo, když zmizela v pekle, ale ví, že ať už se jí děje cokoliv, nezaslouží si to. Anna nejednou zachránila Case a je na čase, aby jí oplatil laskavost.

Autor: Kendare Blake

V originále: Girl of nightmares
Počet stran: 285
Rok vydání: 2013
Nakladatelství: Baronet
Předchozí díl: Anna krví oděná

První věta: Myslím, že jsem kdysi zabil holku, která se téhle podobala.

Tak a Cas je tady zas. Podruhé a naposledy. Co se tedy děje týče, nebyla to už taková bomba jako první díl, ale stejně to mělo něco do sebe. Postavy se vůbec nezměnily, naopak nové přibyly. Bohužel se tu už tolik nevyskytovala Anna, proto mi příběh nepřipadal asi tolik barvitý. Autorka se ale snažila o novoty a odvedla našeho Case až do Londýna, kde se musí pokusit osvobodit Annu, kterou teď výdá jak jinak, než ve snech. Tedy nočních můrách.
Myslím si, že děj nic nebrzdilo, krásně plynul. Začínáte se dozvídat nové a nové věci. O athame. O Gideonovi. Pořád se něco děje, ačkoliv už tam tolik nelítají části těl.

Je opět poutavá. I přesto, že nemám ráda červenou barvu (můj problém). Jenže ta se zkrátka ke skoro peklu hodí.
Ale co bych jí opravdu vytkla je to, že je "obálkové" Anně mírně vidět do obličeje. Během čtení to ovlivňovalo můj pohled na Annu a to já prostě nemám ráda. No a opět ten přebal, který bych vyměnila za (skoro) stejně vypadající lesklé pevné desky (ale to je asi zase jen můj problém).

Se nezměnil. Stále ich-forma a stále z pohledu Case. Už jsem věděla, co čekat, takže jsem se spíše na jeho vyprávění a styl myšlení těšila.

Moje :P
Mnoho čtenářů si myslí, že druhý díl byl napsán naprosto zbytečně, protože ten první měl dostačující zakončení. Což je v mnohých ohledech pravda. Ale podle mě si hrdinové zasloužili nějaké to ukončení příběhu a čtenáři zase vysvětlení, co se stalo s Annou. Konec knihy mě trochu zaskočil, protože jsem absolutně nečekala, že to dopadne zrovna takhle. A je pravda, že to Cas bral až nějak příliš v pohodě na to, jak byl do Anny zamilovaný. Ale asi to byl ten "správný" konec. Je také holý fakt, že už to nebylo tolik krvavé a strašidelné jako v první knize (teda až na Les sebevrahů). Cas se v druhém díle změnil, protože se přestal tolik vychloubovat, ale o to víc začal zase fňukat. Autorka poukazovala na to, jak je Cas zničen ze ztráty Anny, a že je více zranitelný. Proto to bylo spíše slabší, co se hororu týkalo. Hromada zabitých postav se nekonala.

Možná to, co jsem napsala zní trochu, jakože knihu haním a stěžuji si, jenže tak to není. Nebyl to moc horor, pravda (i když upalování Anny, hm..), ale akce tomu nechyběla. Postavy byly stále zábavné, stejně jako děj, ačkoliv se místy dal předvídat. Druhá kniha mne tedy nebavila tolik jako předchozí a to hlavně kvůli tomu, že tam neměla příliš prostoru moje nejoblíbenější postava - Anna. Taky ten konec byl poněkud zvláštní. Ale i přesto považuji Dívku z nočních můr za velmi čtivou a zábavnou knihu, kterou si jistě přečtu víckrát.

+ vtipné pasáže (věta "Snědl jsem ty podělaný sušenky." mě rozsekala)
+ poutavě napsané
+ nečekaný konec