8. 2. 2014

RECENZE: Dech - Sarah Crossan

Nic pro nás není tak přirozené jako dýchání. Představte si ale svět, ve kterém si jen privilegovaní mohou koupit dostatek kyslíku k tomu, aby mohli tančit či si zahrát obyčejný fotbal. Svět, kde chudí jen stěží zaplatí účet za vzduch nezbytný k životu. Svět, v němž po netušené katastrofě přežívá zbytek obyvatel v hermeticky uzavřených městech s vlastní atmosférou. Pustou planetu Zemi, kde nejvzácnějším rostlinným druhem je obyčejný strom. Právě v takovém světě žije Alina, Bea, Quinn a jejich přátelé. Od ostatních mladých lidí se liší svou přemýšlivostí a odvahou něco ve svém okolí změnit. Odvahou nadechnout se jinak než druzí – svobodně.

Autor: Sarah Crossan
V originále: Breathe
Počet stran: 264
Rok vydání (ČR): 2013
Nakladatelství: Baronet

První věta: Stisknu Abelovi ruku a on se na mě podívá.

Celým příběhem nás doprovází tři hlavní postavy a to Alina, Bea a Quinn. Tahle trojice žije ve světě, kde všechno zmizelo, zničilo se a vyprahlo. A to z jednoho prostého důvodu, vinou lidí de facto zmizel kyslík. Vědci však přišli na způsob, jak nechat přežít alespoň několik vyvolených, vytvořili kapsuli, kde společnost Dech vyrábí kyslík, díky němuž lze ve městě žít. Avšak kyslík je drahé zboží a ne každý si ho může dovolit dostatek k tomu, aby mohl třeba tančit, běhat či se milovat. Ale i v tomto dystopickém světě existuje jakýsi odboj, který je připraven oživit svět venku za stěnami kapsule. Chtějí znovu obnovit stromy a dýchat svobodně. Musím přiznat, že jsem zprvu velmi váhala, zda do této dystopie jít či nikoliv. Bála jsem se, aby mi nesplynula s ostatními knihami na podobné téma. A ze začátku, jsem si to skutečně myslela, protože námět s kupolí a izolovaným městem mi hrozně připomínal knihu Ptačí zpěv, kterou jsem četla předtím. Avšak tahle ji naprosto předčila a upřímně mě vtáhla do děje. Proto mě pak mrzelo, že se mi konec Dechu zdál hrozně uspěchaný.

Mi přišla hrozně klučičí. Nevím proč a je mi jasné, že to zní hrozně hloupě. Ale nabyla jsem dojmu, že se jedná o nějaké scifi spíše pro opačné pohlaví, než o YA literaturu. Ale pak jsem si o knize přečetla více informací na internetu a to mě vyvedlo z omylu. Jinak obrázek tří postav a města v kapsuli v pozadí vypovídá, o čem kniha je velmi výmluvně. Jedná se o hardback, takže paráda. Akorát zde opět máme barevný přebal a desky knihy, které jsou sice s obrázkem stejným jako na přebalu, ale obyčejně šedým, škoda.

Celá kniha je psána v ich-formě. Střídají se tu kapitoly označené jmény tří hrdinů, takže je každá vedena z pohledu té konkrétní postavy. Někteří autoři nedokáží zamezit tomu, aby postavy nesplývali v jednu a vy se neztráceli v tom, z jakého pohledu děj právě čtete. Tohle však vůbec není ten případ, protože povahy postav tu jsou naprosto odlišné a vy budete přesně vědět, kdo to zrovna vypráví. Což je hodně velké plus. Kniha je samozřejmě velmi čtivá a autorka vás dokáže občas překvapit vtipnými repliky, které vkládá postavám do úst.

Už jsem zmiňovala, jak krásně od sebe dokážete odlišit jednotlivé postavy na základě vykreslení jejich osobnosti. A tak je tomu i u dalších postav. Pro každou z nich je něco specifické, proto si je lehce zapamatujete a nebudete se v nich ztrácet. Postavy jako Maude, Petra, ministr Knavery i otec Quinna,  mají výrazné povahy, které vás skutečně nebudou nudit.
Jediné co bych knize vytkla, je vztah mezi Beou a Quinnem. V jedné chvíli to vypadá, jakoby v knize chybělo pár stran, protože Quinn se chová úplně jinak a všechno se zdá hrozně rychle vyřešené. Tam mi chybělo nějaké větší a hlubší promyšlení toho, jak se to všechno stalo, odehrálo a podobně. Pokud si knihu přečtete, tak to určitě pochopíte, nechci vám tu spoilerovat.

Knihu Dech jsem přečetla jedním dechem. Zní to možná trochu kýčovitě, ale je to tak. V některých scénách vás kniha pobaví a rozesměje, jindy vám je docela smutno nebo cítíte lítost. Nebo dokonce strach, že někdo, koho jste si oblíbili, zemře. A k tomu všemu mě překvapil nejeden dějový zvrat. Podle mě autorka napsala čtivé a napínavé dílo a určitě se těším na druhý díl, protože to skončilo jak jinak, než otevřeně.
Na konci si však neodpustím, že mi to malinko námětem připomínalo film Vyměřený čas. Tam si sice musí kupovat čas k žití a tady si kupují kyslík k žití. Ale stejně. Je to prostě takový můj subjektivní pocit.
Jinak určitě neleňte a knihu si přečtěte, patří rozhodně k těm lepším dystopiím a stojí za to.

+ velmi čtivé
+ nečekané zvraty