10. 2. 2014

RECENZE: (Ne)obyčejný kluk - R. J. Palaciová

August se narodil s deformovaným obličejem, který většině lidí z jeho okolí brání dostat se v kontaktu s ním za hranice této nedobrovolné masky. Nyní nastupuje poprvé do školy, rovnou do páté třídy.
Kniha je dokonale sestaveným kaleidoskopem pohledů samotného Augusta, jeho sestry Vii a jejích kamarádů i Augustových spolužáků na jednu a touž situaci, na to, jak na tuto velkou změnu reaguje on sám, jeho rodina i spolužáci. Celou knihou prostupuje laskavý humor, který usnadňuje mladým čtenářům se s tak náročnou tematikou vyrovnat.

Autor: R .J. Palacio

V originále: Wonder
Počet stran: 320
Rok vydání (ČR): 2013
Nakladatelství: Knižní klub

První věta: Dobře vím, že nejsem obyčejný desetiletý kluk, i když dělám obyčejné věci.

Hlavní hrdina příběhu je postava desetiletého chlapce Augusta, který se chystá poprvé do školy a rovnou do páté třídy. Má milující rodiče, starší sestru, ve škole několik přátel a několik nepřátel, fenku Daisy, jde mu učení, rád hraje hry a zbožňuje Star Wars. Tohle by nebyl nijak zajímavý námět. To co však dělá Augusta neobyčejným, je jeho vzhled. Chlapec trpí jakousi genetickou vadou, která mu poměrně hodně zdeformovala obličej, zkrátka se špatně sešlo jedno DNA s druhým - nemůže za to, jak vypadá, ale říkejte to ostatním. V knize je jeho zevnějšek několikrát popsán, ale stejně si nedovedu úplně přesně Auggieho představit. Podle jeho slov vypadá mnohem hůř, než si ho původně představíme. Každopádně na příběh jsem se těšila po velmi kladných ohlasech. Doposud jsem zkušenosti s takovýmto tématem neměla, ale po tom, co jsem si nejednou přečetla, že se u této knihy nedá neplakat, jsem do toho šla. Protože jsem byla zvědavá, zda se také rozbrečím. No, stalo se tak.
Se mi líbí. Zaujala mne už v knihkupectví, kde jsem kolem knihy prošla. Je jednoduchá, světlounce modrá až tyrkysová. Je tu nakreslený obrys obličeje s ušima a jedním okem. Znázorňuje Auggieho, i když on uši nemá. Teda alespoň dle popisů určitě ne takovéhle.. Líbí se mi, že se jedná o hardcover, mám ho raději než paperback. Akorát mne zase mrzí ten přebal. A to, že desky knihy mají sice stejný obrázek jako přebal, ale je opět šedý.

Celá kniha je psána v ich-formě. Na začátku mě do děje zavedl samotný August, takže jsem si myslela, že v tomhle stylu bude vedená celá kniha. Jak jsem se mýlila. Kniha je rozdělena na různé nadkapitoly, které jsou pojmenované po postavě, která část příběhu zrovna vypráví jako například August, jeho sestra Via, jeho kamarád Jack, nebo přítel Vii, Justin, a další...
Autorka píše velmi čtivě a poutavě. Knihou jen prosvištíte. K tomu také dopomáhá fakt, že podkapitoly jsou poměrně krátké (kolem 2 až 3 stránek), což já osobně upřednostňuji, protože mám pak pocit, že čtu rychleji.

Hrátky v práci aneb má verze obálky
Kdosi napsal na internetu komentář, že by se kniha měla zařadit do povinné četby na základní školy. Já s tím naprosto souhlasím, protože děti by se měli už v nízkém věku učit, že ne všichni jsou zdraví a vypadají jako my. Někdo takové štěstí neměl a může trpět nějakou nemocí, která se projevuje i na vzhledu. Bylo by fajn, kdyby si tu knihu přečetli a pak si uvědomili, jak se může ta postižená osoba cítit, když na něj všichni zírají, šuškají si a ukazují. Rozhodně to nebude nic příjemného. Myslím si, že tahle kniha skutečně ukáže velmi jemnou a nenásilnou formou, že i lidé s postižením jsou jako my, co se týče zájmů, potřeb a tužeb. Tuhle knihu (nebo jí podobnou) by si měl zkrátka přečíst každý, aby si takovéhle věci uvědomil.

Ačkoliv jsem tomu zprvu příliš nevěřila, že by se mi kniha mohla nějak víc líbit, opak byl pravdou. A není to tím, že bych Augusta litovala. Já ho totiž obdivuji. Protože na jeho místě by si málokdo uchoval tak přátelskou, milou a chápavou povahu jako on. Obdivuji všechny Augusty na světě, protože sama nevím, jestli bych byla natolik silná, abych to na jejich místě zvládla. Knihu jsem přečetla během dvou dnů, takže se mi četla opravdu velmi dobře. Má samozřejmě smutné části, ale i veselé, povzbudivé a optimistické s prvky naděje. Proto s vámi emoce budou skutečně cvičit tak, že nebudete vědět jestli se smát nebo plakat. Protože náš hlavní hrdina dostane v nové škole tu pravou školu života. A ta se s vámi mnohdy vůbec nemazlí. Skutečně povedené dílo, které by si zkrátka měl přečíst každý.

+ velmi čtivé
+ vyvolá spoustu emocí
+ sympatická postava Augusta