26. 3. 2014

RECENZE: Zahrada kostí - Tess Gerritsen

Vezměte hrnek detektivky, hrst hororu, dvě lžíce historického románu a špetku romantiky, pořádně promíchejte, nechte chvíli povařit. A pak už jen zbývá nechat si svůj čtenářský jazýček hýčkat vyváženou chutí napětí, romantiky, mystiky i děsivých a nechutných scén. Dámy a pánové, servíruje se Zahrada kostí.

Autor: Tess Gerritsen
V originále: The bone garden
Počet stran: 336
Rok vydání (ČR): 2009
Nakladatelství: Knižní klub

První věta: Takhle tedy končí manželství, pomyslela si Julia Hamillová a znovu zabořila lopatu do hlíny.

Kniha je vedena ve dvou dějových liniích, tou ze současnosti a tou z minulosti.
Současným příběhem nás doprovází právě rozvedená učitelka Julia Hamillová, která si natruc pořídila starobylý dům. Seznamujeme se s ní v okamžiku, kdy zrovna zvelebuje svou rozlehlou zahradu a při kopání v zemi objeví něco, co by tam být nemělo, lidskou lebku. Přivolaní soudní znalci potvrdí, že se jedná o lidskou kostru ženy z první poloviny 19. století.
A protože Julia je tímto nálezem velmi znepokojena, rozhodne se pátrat po pravdě s pomocí starého a protivného muže, jménem Henry, jenž je příbuzný ženy, která v domě předtím žila.
Společně se ponoří do čtení historických novinových článků a cenných dopisů, které jim možná pomohou odhalit, co se tenkrát stalo. Tato linie je spíše jakousi kulisou pro druhou dějovou linii, která se odehrává v roce 1830 v Bostonu zmítaném sociálními rozdíly. Tady se na scéně objevuje sedmnáctiletá Rose Connollyová, která společně se svou sestrou Aurnií uprchla z Irska. Aurnia má těsně před porodem, avšak kvůli řádicí horečce omladnic je na tom velice špatně. Právě v nemocnici se Rose setká s mladým medikem Norrisem Marshallem, synem nemajetného farmáře a mužem s vysokými ambicemi stát se lékařem. Jeho cesta za splněním snu je však nelehká a proto si na studium přivydělává jako zloděj mrtvol. Těla dodává lékaři, který je využívá k pitvám na univerzitě.
Tato dvojice se shodou nešťastných náhod ocitne na místě vraždy jedné z ošetřovatelek nemocnice. Ne dlouho poté je objevena další zavražděná ošetřovatelka a Norris je na místě činu opět jako první. Není tedy divu, když se ukáže i jako první na seznamu podezřelých. Nejen díky těmto vraždám jsou osudy Rose a Norrise propojeny a začíná boj o vlastní život... A kdo je ksakru ten vrah?

Upřímně se mi obálka ani trochu nelíbí. Nápad s lebkou zarostlou mechem je všehovšudy dobrý, ale grafické zpracování totálně ničí celkový dojem. Přijde mi, jako by se jednalo o fotografii s malým rozlišením, kterou někdo zvětšil tak, aby pokryla desky knihy. Skoro bych mohla vidět jednotlivé pixely. Zkrátka si na tom mohli dát víc záležet.

Autorka používá spisovnou češtinu, místy se nachází odborné názvy, místy slovo sakra, jinak na tom nenajdete nic neobvyklého. Akorát se v textu objevovaly "myšlenky" postav, které byly rozeznatelné díky kurzívě. Čímž si čtenář dokáže lépe představit, jaké pocity postavy prožívaly a co se jim zrovna honilo hlavou. Kniha je tedy jinak psána v er-formě.
Kapitoly jsou klasicky číslovány a abyste se neztráceli v tom, kterou dějovou linii momentálně čtete, máte tam napsáno buď současnost nebo 1830. A jak už jsem naznačovala, kapitoly z roku 1830 znatelně převažují.

Tess Gerritsen vystudovala medicínu a mnoho poznatků tedy vkládá do svých děl. Proto se v knize vyskytují mnohá fakta o lékařství tehdejší doby (objeví se i skutečná postava doktora Olivera Wendella Holmese), což je hrozně zajímavé. Ačkoliv to autorka popsala velmi realisticky, což často způsobuje mírně nechutné popisy porodů a pitev, zahrnující vytékání hnisu a střeva hnijících mrtvol. Proto některé pasáže nemusí být příliš příjemné pro osoby slabších povah. Mně to vůbec nevadilo, ba naopak mne to navnadilo na čtení dalších historických knih z prostředí nemocnic a piteven.
Další poznámku věnuji svému osobnímu rozhořčení nad osudy některých postav. Tess Gerritsen, tím si mě opravdu velmi naštvala. Tohle si nezasloužili! Achjo. Já vím, že pořád říkám, že mám ráda smutné konce, ale stejně... Asi vám dám jednu radu - budete potřebovat kapesníčky.

Ze začátku vám to možná budete připadat jako hrozný guláš. Ale věřte, že kombinace ingrediencí, které jsem výše vypsala, je zde dokonale vyvážená a proto to ze Zahrady kostí vytváří výborný guláš! Až dočtete knihu, budete nad tím chvíli důmat a říkat si, jak je to všechno dokonale propojené - současnost s historií a osudy jednotlivých postav. Všechno je to logické. Nakonec i vrah měl svůj pochopitelný důvod ke svému počínání. A toho jsem typovala špatně, protože mě autorka dokázala dokonale zmást, takže jsem na konci byla jako "aha, tak to jo". Tím chci říct, že jsem z knihy unešená a nemám ji skoro co vytknout. Snad jen úplný konec, poslední kapitolu, poslední stránku (totiž scéna s Julií a Tomem - prasynovec Henryho). To bylo trochu přehnané a spisovatelka si to mohla odpustit, ale budiž. Každopádně doporučuji knihu všem přečíst, určitě se nebudete nudit, protože těch tajemství, která čekají na odhalení, je skutečně mnoho.

+ fakta ohledně lékařství 1. pol. 19. st.
+ nechutné pasáže
+ vztah Norris - Rose